mun pitäis tehä töitä. siivota ja päivittää kansiot ja hoitaa yhet hyvitykset. eiiiiii jaksa! mä tässä vähän rentoudun ja sitte alan hurjan työskentelyn. täytyy parissa pisteessäki käydä vielä. mut mikäs siinä, viimesiä viedään, ei varmaan tarvi ens viikolla käydä ku yhessä paikassa enää. vaan on se niin että mitä vähemmän on jäljellä ni sitä vähemmän kiinnostaa. sama se on villasukkia tehdessä, aina ku alan varsinki jotain kokoa maukka tekee sukkia ni haluisin lopettaa ne jo sitte ku ne mahtuu mun pikkutassuun ;).

a744.gif

olin eilen töissä. ekaa kertaa tällä kyseisellä kiskalla, noitahan on siis kolme noita kiskoja mitä mä kierrän. siis kioskeja..ei kiskoja..nii, siis tosiaan ekaa kertaa olin tällä kyseisellä paikalla. kiva kiska oli, aika meni nopeesti ja sielläkin mukavia asiakkaita. jännä se on, nää 3 kioskia on aika lailla eri paikoissa täällä ja asiakkaat on tosi erilaisia!

tossa missä nyt olin, kävi pääosin oikein mukavia, tavallisia ihmisiä. kaljaa meni jonku verran, mutta ei sanottavissa määrin. kaikissa näissä kiskoissa on se yhteinen piirre, että jokaisella on omat kanta-asiakkaat, jotka on kaikki sanoneet mulle että 'jaa, uus tyttö, terve'. joo moikkamoi vaan :).

a744.gif

molemmilla näillä pienemmillä kiskalla käy tosi paljon romaneja, ja mulla on edelleen vaikeeta tajuta että täällä ei oo ollenkaan sama meininki ku etelä-suomessa. en tiedä mikä on erilaista, tai miksi, mutta täällä ei romanien saapuminen esim kauppaan aiheuta mitään ylimääräistä tohinaa. hyvinkäällähän se oli aina (ja helsingissä myös ja varsinkin) varma juttu että ensinnäkin aivan varmasti jotain lähtee maksamatta matkaan ja toisekseen jos siitä kiinni jää ni meteli on kauhea! ehkä juuri tästä johtuen mä oon myös jotenki alitajusesti jakanu nää mielessäni kahteen kastiin: nää etelä-suomen häiriköt on mun puheessa mustalaisia, näitä savolaisia - jotka on toistaseks kaikki ollu sekä rehellisiä että mukavia - mä sanon romaneiksi. huomasin sen ite vasta ku aloin tätä kirjottamaan. kuitenkin niin, täällä ei henkilökunta hätkähdä lainkaan romaniperheistä, ja mitä oon itte seuraillu kaupassakin niin koskaan en oo nähny että kukaan aikois mitään nyysiä. ja näillä molemmilla pikkukiskoilla myös, ei puhettakaan mistään muusta ku ystävällisestä ja rehellisestä käytöksestä.

a744.gif

joka tapauksessa siellä eilisellä kiskalla oli semmonen romaninainen, pelas hedelmäpeliä aika kauankin siinä ja kävi kerta toisensa jälkeen vaihtamassa rahaa ja samalla pari sanaa siinä. seki mainitsi tietysti siitä ku on uus tyttö, että just ku ehtii yhteen tutustua ni jo vaihtuu tytöt.. johon mä sitte sanoin vaan jotain että joo, vaihtelu virkistää..mitä siihen nyt kommentois. en kai mä nyt ala jokaiselle selittämään että joo se joka tässä ennen oli ni opiskeli sitä ja tätä ja sai nyt sitte työpaikan helsingistä ja muutti sinne ja se joka oli ennen sitä lähti kävelee ku jaadajaa..no, eniveis se nainen jäi mun mieleen koska se sano mulle jotain mitä kukaan ei oo ennen sanonu: 'puhut vähän mutta asiaa' =D. että voikin yhdessä lauseessa olla kaks väitettä ja molemmat mennä vielä pahasti metsään.

a744.gif

no, sit on tää pienin kioski. siellä mä tykkään vähiten olla..se on lähinnä semmonen kaljanhakukioski. kaljaa ja sätkäpuruja, asiakkaat ei ihan niin mukavia (perusjuoppoja jotka luulee olevansa joko hauskoja tai mua fiksumpia tai parhaassa tapauksessa jopa molempia..not) ja lisäks se on niin pieni kiska että siellä ei saa tehtyä töitä jos siellä on yksikin asiakas. oikeesti, siel ei vaan oo tilaa! mä tässä kovasti yritän miettiä mutta en oo kyllä koskaan nähny niin pientä kioskia, siis sen jälkeen ku ne muuttu tommosiks ovellisiks malleiks.

a744.gif

ehkä toisiks eniten mä tykkään olla keskustassa, siinä isoimmassa kioskissa. siellä on pääosin mielettömän ihania asiakkaita, kohteliaita ja ystävällisiä ja vielä hauskojakin. mutta vähän hienompia. siellä ei mee kaljaa ku viikonloppusin ja sätkätupakkia ei juuri ollenkaan - sikareja taas senkin edestä. siellä on mukavan kansainvälinen meininki, tossa yliopistolla kun on ulkomaisia vaihtoihmisiä ni ne käy aika usein tossa..sinne tulee kaikki virolaiset, saksalaiset, ruotsalaiset (luonnollisesti), italialaiset, englantilaiset, venäläiset sanomalehdet ja voguet ja muut. aika paljon saa puhua englantia siellä.

menin muuten aika mykäks ku en ollu jotenki yhtään valmistautunu siihen että siellä ylipäätään joutuu käyttämään kielipäätään, ja sitte vielä tämä ensimmäinen ulkomaanelävä puhu aivan ihanalla italialaisella korostuksella, johon oli aika vaikee päästä sisälle, ja mä jouduin sille sitte selittämään jonku hiton dna prepaid-liittymän toimivuudesta. siis että miten se toimii ja paljon se maksaa ja mitä sillä saa ja mitä sitte ku puheaikaloppuu ja oikeesti! kyllä mä osaan kalaa ja lihaa myydä englanniks mutta liittymiä..aivan uus aluevaltaus ;).

a744.gif

tuolla on suurin riski kohdata epämukavia asiakkaita, se kun on tossa torilla, johon myös juna pysähtyy siis. ja muutenki kaikki turistit tietysti hengaa enempi tässä keskustassa, noi kaks muuta kiskaa on niin piilossa ettei sinne kyllä juuri muut ku paikalliset eksykään. ellei oo siis tosi pahasti eksyksissä, harhar.

pääsiäisen aikaan sinne tuli semmonen tyypillinen keski-ikänen helsinkiläispariskunta vinkumaan jotain juniori-pöllöä. mä olin aivan ihmeissäni et 'anteeks mut mikä se on..'  tää nainen oli aivan et 'kuule! sehän on pyörinyt televisiossa varmasti viikon!' jotain se siinä lussutti niin et mua alko oikeesti kyrsimään, siis se käyttäyty jotenki tosi..alentuvasti. hohhoi. no mut oikeesti mä en tienny mikä se on, koska mä en ollu ehtiny kattoo telkkaa ku olin just kuudetta iltaa sillä viikolla töissä. joten mä sanoin sille että mä oon tosi pahoillani, mut mä en kato telkkaa. josta se oikeesti veti herneet nenään! siis se alko mulle meuhkaamaan jotain että jos mä kerran oon r-kioskilla töissä ni kyllä mun pitäs telkkaakin kattoa =D. siis tottahan on se, että mun pitäs tietää noi kampanjat..mut ei kai mua voi pakottaa telkkaa kattomaan ;).

kyllähän mä yritin sille selittää että oon ekaa kertaa 2 viikkoon siellä ja ihan tosi pahoillani, ja jopa vielä enemmän pahoillani siitä että niitä ei nyt valitettavasti ole. ne oli loppu. jakso se sitte vielä viitisen minuuttia mesota mulle siitä että miten ihmeessä voi olla mahdollista että niitä ei ole kun 'sehän on pyörinyt siellä telkkarissa jo..ainakin viikon tai kaksi'. joopa joo. ensimmäinen tämmönen tyypillinen asiakas täällä, ja ei siis täkäläisiä.

a744.gif

tosin sattuu siellä ilosiakin asioita :), siellä voi nähdä tuttuja. oli aivan mielettömän hauskaa kun yks kaks kioskiin paukkaa hyvinkääläisiä ihmisiä ja sit kaikki on ihan et 'mitäsätäälläteet'. niin, siis luonnollisesti ku mä tuun tänne asti  ni ensimmäinen tuttu kenet mä vahingossa siellä nään, oli marko. siis medarin portsari :). ne oli nooran ja lasten kanssa ja sitte joittenki tuttavien kanssa siellä, ku niitten vaari tai joku muu vastaava, asuu siinä rantasalmella. vähänkö mä nauroin et harmi etteivät käyneet siellä rantasalmen k-kaupassa missä mä olin sen edellisen viikon tuuraamassa =D.

tosi hyvä mieli tuli. varsinki ku tosiaan sitä ennen oli käyny nää helsinkiläiset ja sit kaks pikkupimua jossain kolmessa promillessa ja niitten kans tuli tietysti hirvee tappelu ku en suostunu myymään kaljaa ja hohhoi. kauhee uhoominen niillä oli päällä että 'myö kyllä muistetahan tämä' ja mä olin ihan et ou. mai. gaad. ette usko että pelotti. mä en oikeesti jostain syystä pysty ottamaan vakavasti uhkauksia jotka tulee savoks. tosin mä en tommosia kännisiä pikkupimuja muutenkaan järin vakavasti ota xD. kuitenki, ei niistä mikään riemumieli ikinä jää ku joutuu räyhäämään ja kuuntelemaan pään aukomista.

a744.gif

joten jos ootte menossa medariin ni voitte kertoa terkkuja et ne pelasti mun loppuillan :). ai no mut kuka teistäki nyt medariin menis..

a744.gif

nyt mun on kai pakko alkaa työt. taidan tehä niin. just keksin! meen koiran kanssa lenkille, sitte teen ne hyvitykset ja vien ne postiin ja blabla...eli jätän sen kansion setvimisen iltapäivään. joka tarkottaa sitä että mä oon siinä sitte kotona ja voin samalla tehä jotain muutakin - pestä pyykkiä ja tehä peltileipää ainaki. ihan hirveesti on tehny mieli tehä sitä jo jonku aikaa. ihme mielihaluja mulla on. mut niin, me tosiaan lähetäään huomenna mökille! eli sinne sais sitte leipää mukkaan ja sitte voisin samalla ku käyn citymarketissa, ni ostaa jotain..jotain mistä vois tehä ruokaa. jotain pataa siis mitä ois kans helppo viijä sinne ja sitte vaan lämmittää..toivottavasti ne jäät on nyt jo sitte menneet, jos sitä haukifilettä pääsis paistelemaan..

a744.gif

niin tosiaan, me voidaan lähteä jo huomenna ku maukalla on perjantaisin koulusta vapaata. mä en oikeesti vaan ymmärrä miten se on mahdollista, mutta kaveri alotti koulu kolme kuukautta myöhässä ja nyt se on sitte sen takia vapaalla että se on jo suorittanu tän kurssin..?

a744.gif

mun oli pakko lisäillä perhosia ihmeellisiin väleihin ku piti saada aikaa kulumaan eiei, ei siis noin, vaan koska mulla ei oo tänään kuvia teille. mua ne alko jo ärsyttämään, siis perhoset (tai niitten määrä) mut en jaksa enää poistaa.

a744.gifa744.gifa744.gifa744.gif

(hahah)