se oli siis karhuvuoren luontopolku millä me käytiin. kaunis paikka. siis onneks luettiin siitä lehestä, ei muuten ois kyllä ollu mitään tietoa moisista mahdollisuuksista! oli vielä oikein tosi hyvin tehty se polku, tai siis oli nähty vaivaa esimerkiksi sen 'alotuskyltin' kanssa:

712673.jpg

tuli ihan semmonen tunne et oikeesti menee jonneki samoilemaan eikä vaan mettään :). siinä alussa oli postilaatikossa vihkosia mitä sai lainata (tosi kiva juttu että ne pysyy siellä siisteinä, ja tosiaan palautuvat takaisin) ja niissä oli tietysti kaikki ne numeroidut kohdat mitä tuolta polulta löyty ja kerrottu niiden kasvillisuudesta ja näin. siis perus luontopolkumeininkiä :), mut se oli tosi hyvin tehty se vihkonen. hyviä kuvia ja hyvää tekstiä.

sit siinä oli tietty kartta et pääs seuraamaan minne meni. joo, ja sit siinä oli semmonen ohjetaulu sen postilaatikon yläpuolella, ku ton lenkin voi entisestäänkin lyhentää jos ei halua kiivetä sinne vuorelle. vähänkö repesin ku siinä oli sitä ohjeistusta ja sit siinä vaan luki että 'pahimmissa suonylityspaikoissa on pitkospuut, kuivimpina aikoina saatat selvitä ilman kumisaappaita'..oo-kei, mullehan ei siis tullu mieleenkään et mä oisin voinu jotenki miettiä tota pukeutumista, saati et oisin laittanu kumpparit jalkaan ku aurinko paistaa täydeltä terältä. enkä tosiaan ajatellu että siellä mitään suota ylitettäis..

714480.jpg

kuivaahan siellä oli. ja niin kaunista. ihan ku ois ykskaks ollu jossain lapin jänkhällä

714494.jpg

tai ainaki melkein. toi oli toi koko aukea alue mikä tossa oli, ni aivan täynnä sudenkorentoja, ja siis aivan tosi isoja! tai sit mä vaan kuvittelen ku mä vähän pelkään niitä..en muuten mut ku joku on joskus sanonu et ne pistää ja se sattuu ihan hirveenä, ni sit mua aina pelottaa että sattuu..sama ku paarmat, ai että. ne ne vasta hirveitä otuksia onkin! yks paarma muuten seuras mua tolla reissulla ihan tosi pitkään mut mä sain lopulta eksytettyä sen, hyvä sini!

ton suon jälkeen alko nousu sille karhuvuorelle. aika jyrkkä nousu osittain, mutta lyhyt. eli ei tullu mitään vuorikiipeilijäfiilistä ;). vaikkakin oishan sen voinu kivuta varmaan toistakin kautta, vaikka tästä kalliomaalausten vierestä:

712665.jpg

se ois ollu ehkä vähän haastavampi reitti. tuonne vuoren päälle oli kasattu semmonen lepopaikka, missä voi sitte istua ja katsella maisemia. hieno paikka! mut ei me siellä kauaa viihdytty ku ensinnäkin, ei sitä nyt kovin väsyny vielä ollu ja toisekseen maukan jalkaa pitkin hipsutti menemään punkki. yök. mä en tykkää punkeista.

712668.jpg

mä oisin halunnu semmosen kuvan ottaa, mistä oikeesti huomaa ton korkeuseron, mut ei se onnistunu. joka tapauksessa, loppumatkasta siellä vielä oli semmonen rakennettu laavu, missä oli kaikki nuotiopaikat ja kaikki. varmaan aivan ihanteellinen metsäretki joilleki ala-asteen pikkusille ku niille tommonen pari kilometriä on oikeesti tosi pitkä matka ni oishan se ihana sitte päästä makkaranpaistoon..hööh. ihanaa. ainoo mikä ärsytti, oli sinne jätetyt pari tyhjää kaljapulloa ja siideritölkki. että eikö sen vertaa viitis huolehtia jäljistään..? ja siinä tosiaan ihan ton polun alun vieressä on talousjätteen keräyspaikka, et ei ois joutunu ees kauheen pitkälle niitä rahtaamaan. murrrrr. me emme pysähtyneet, emme siis paistaneet makkaraakaan, me nautittiin luonnon eväistä:

712656.jpg

ihanan epätarkka kuva, ei pystyny ihan hirveesti pysähtymään ja tarkentamaan ku heti oli se 300 hyttystä kimpussa. hitto että niitä oli! voitte vaan kuvitella minkä näköset mun nilkat oli, joku miljoona hyttysenpisoo molemmassa jalassa =D. mut taas tapahtu se ihme mikä mulle kävi silloin lapissa, ne ei kutissu. ilmeisesti mitä enemmän hyttysenpistoja mussa on, ni sitä vähemmän ne kutiaa? en tiedä, mut mustikat oli hyviä! ihan ensimmäisiä kypsiä, nnnnnam. metsämansikoita täällä on tosi paljon, niitä mä oon jo saanu popsia ennenki. vaan on neki kyllä herkullisia.

714487.jpg

tätä varten oli sitte kuitenki pakko pysähtyä, oli niin nätti..ei se kyllä tossa ihan näy, mutta se on siis ontto kanto jonne on kasvanu puutarha sisälle. kaunis. ja tätä varten mä annoin suosiolla hyttysten pistää, harvoin pääsee näkemään ku hämähäkki paketoi saalistaan! siis minä en oo nähny koskaan ennen. enkä oo tämmösiä seittejäkään kovin usein nähny.

712661.jpg

on ne taitavia!