Ihan ensinnä lämpimät kiitokset myös Lindalle ja Punatukalle kukista =)

1223606.jpg

Näistä tulee joka kerta hyvä mieli. Ja joka kerta mä keksisin kyllä ainakin melkein kymmenen uutta kukitettavaa ;). Kiitokset myös nukkekehuista ja Teijalle linkkivinkistä. Mä meen sinne urkkimaan oikein ajan kanssa heti ku mulla vaan on aikaa. Mä kertaalleen yritin jo aiemmin sitä että muutin kaikki värikoodit samaks, mutta joku siinä tökki kun laatikot pysy samanvärisinä ku ennenkin ja taustaki meni valkoseks vaik sininen siitä piti tulla..Heh, onneks tajusin etten tähän pohjaan ala mitään rämppäämään, tää on sit se mihin mä voin aina palata ku kössin kaiken muun =D.

Kaulahuivikaverini Risuliisa muisti minua toisenlaisella kimpulla, jonka otin ilolla vastaan:

1219938.jpg

"Ottamalla nämä ruusut vastaan<?XML:NAMESPACE PREFIX = O />

Sinut on haastettu "Ekoteko-päivässä" kampanjaan.

 

Lähetä tämä ruusukimppu vähintään viidelle blogi-ystävällesi tai sähköpostilla ystävillesi! Mainitse oma päivän ekotekosi ja pyydä vastaanottajaa mainitsemaan oma ekotekonsa uusien haasteiden yhteydessä."

 

Hmm..ihan ensinnä täytyy tunnustaa että meillä on kierrätys tooooosi huonolla mallilla. No, lehdet ja pahvit menee keräyksiinsä ja lasipurkit menee uusiokäyttöön joko mulle tai Maukan äitille säilykkeisiin. Mut biojätteet, niitä me aina yritetään mut jotenki..äh, kai se kaatuu siihen ku meillä tulee niitä niin vähän ja se pitäis sitte kuitenkin viedä se roskis aika usein. No mut, onhan sekin ihan hyvä että meillä ei niitä biojätteitä tuu - ihan äärimmäisen harvoin menee mitään ruokaa roskiin. Ja säilykepurkit pitäs alkaa viemään metallinkeräykseen.

 

No mutta, kyllä me jotain yritetään. Käytetään palasaippuaa ettei tarvii ostaa muovipulloja ja purnukoita. Ei hengata suihkussa joka päivä eikä pitkiä aikoja. Pyykinpesuun on pesupähkinöitä. Mä käytin kuukuppia kunnes se katos, nyt on uus tilauksessa ja ihan hieman oon miettiny myös kestositeitä mutta..Mietin vielä. Me käytetään kaikki vaatteet loppuun asti ja sen jälkeen niistä tehdään jotain, vähintään matonkudetta, ja ostetaan myös vaatteita kohtuudella. Kierrätyskankaista puuhaan kaikkea mahollista ja itse asiassa tällä hetkellä ehkä 80% mun kaikista lankakiloista on jotain 'pelastettuja' keriä mitkä ois muuten menny roskikseen.

 

Kaupassa käydessä meillä on korit ja kassit mukana ja mulla on ompelua vaille myös kestoiset hedelmäpussit (kaupasta tuli mieleen että tiesittekö muuten, että roskiin heitetystä ruuasta on enemmän ympäristöhaittaa kuin kääreistä johon ruuat on pakattu?). Mä en syö lihaa, kalaa syön ja se pyritään ostamaan niin että on läheltä tuotua tai kesällä ihan ihe kalastettua. Me ostetaan myös tosi paljon paikallisia ruokia. Autoilua mun pitäis vähentää. Maukka on mua asteen, pari, edellä. Se kulkee pyörällä kouluun (en tajuu - mä en ikinä uskaltais lumille pyörällä) ja kerää sen roskan päivässä.

 

Semmosia. Mä haastan tähän ihmiset mun sähköpostilistaltani. Mutta jokainen saa ilomielin kukkapuskan ottaa :), menee hyvään tarkotukseen.